
„Dzień Produktu Polskiego” to kolejne działanie w ramach naszego autorskiego projektu #RozkwitnijPolsko. Koordynatorką i inicjatorką realizowanego w ramach tego projektu: Dnia Produktu Polskiego oraz związanego z nim konkursu jest Dominika Hudaszek, działająca przy merytorycznym wsparciu Małgorzaty Miszczak. Cały projekt ma charakter wielopłaszczyznowy i bazuje na szeroko pojętej współpracy, dzięki której efektem jest promocja polskości i lokalności, zataczająca coraz szersze kręgi.

Początek …
W listopadzie minionego roku nasza Owocna zorganizowała Dzień Produktu Polskiego (DPP) , (więcej: Fundacja Owocna zaprosiła na Dzień Produktu Polskiego czyli promocję tego co polskie, lokalne i dobre : Myślenice iTV – Telewizja Internetowa (myslenice-itv.pl)) w którym uczestniczyli przedstawiciele szkół z terenu gminy Myślenice. Dyrektorzy, nauczyciele a nade wszystko uczniowie. Były wykłady, prelekcje, warsztaty, wystawcy lokalni, a wszystko to w temacie Polskie jest dobre. Promowałyśmy nie tylko to co polskie lecz również, to co lokalne. W Myślenickim Ośrodku Kultury i Sportu zorganizowałyśmy wydarzenie, które stało się inspiracją do dalszej aktywności w tym temacie. Tym samym zaprosiliśmy przedstawicieli placówek oświatowych z terenu gminy Myślenice do zorganizowania święta ze znakiem PL w swoich przedszkolach oraz szkołach.
Uczestnicy Konkursu Dzień Produktu Polskiego
Na nasze zaproszenie żywiołowo odpowiedziało, aż 12. placówek (kilka tysięcy aktywnych uczestników projektu 🙂 w tym: Przedszkole Samorządowe nr 1 w Myślenicach, Przedszkole Samorządowe nr 4 w Myślenicach, Szkoła Podstawowa nr 1 w Myślenicach, Szkoła Podstawowa nr 3 w Myślenicach, ZPO w Jasienicy, Szkoła Podstawowa w Jaworniku, Szkoła Podstawowa w Porębie, Szkoła Podstawowa w Zasani, Szkoła Podstawowa w Zawadzie, ZPO w Osieczanach, Szkolny Ośrodek Społeczno-Wychowawczy w Myślenicach oraz Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Myślenicach. Nadesłane prace były zachwycające, różnorodne i na wysokim poziomie.

Kto wygrał?
Piękne prace przesłane przez koordynatorów projektów z szkół i przedszkoli trafiły do nas pod koniec grudnia. Nie było łatwo wyłonić te najlepsze bo każda, była wyjątkowa!
Jak mówi Dminika Hudaszek z naszej Fundacji:
– Zainteresowanie projektem przerosło nasze oczekiwania, przedszkola, szkoły podstawowe, SOSW i liceum. Wspaniałe prace, które budowały w nas poczucie sensu promowania bliskiej naszemu sercu idei. Polskie i Lokalne jest dobre, a nadesłane prace to udowadniają. Natomiast wkład pracy i innowacyjność działania koordynatorów bezcenne. Zrobili bardzo dobrą „robotę” za to nasze uznanie i nagrody by ich docenić.



Niesamowite jak mocno zaangażowali się wszyscy: dzieci, młodzież, nauczyciele ale również rodzice i dziadkowie. Ten projekt łączy pokolenia, promuje polskie i lokalne firmy, polskie produkty, nawiązuje do tradycji, aktywizuje, buduje świadome społeczeństwo obywatelskie. Także jak widać ma wiele korzyści.
Wszystkie prace zasługżyłu na wyróżnienie i tak też się stało. Wyróżnienia dla wszystkich, a na konkursowym podium, znalazły się następujące szkoły i ich koordynatorki:
I miejsce zajęła Szkoła Podstawowa z Zasani z koordynatorką była Anna Zawłocka

II miejsce zajęła Szkoła Podstawowa z Zawady z koordynatorką Anna Krzemień

III miejsce zajął Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy z Myślenic z koordynatorkami: Danutą Orawin i Joanną Tomal.

Wsparcie Partnerów
Projekty takie jak te realizujemy bez wsparcia projektowego, z budżetem na starcie = 0 zł. Z marzeniami o promocji fantastycznej idei i łączeniu potencjałów. Tym bardziej cieszy nas, że nasze działania są efektywne. Realizujemy ciekawe edukacyjne, pełne merytorycznej treści wydarzenia, które budują na uniwersalnych wartościach. Dziękujemy z serca tym, którzy chcą z nami czynić ten świat lepszym i wsparli nas, przekazując laureatom konkursu DPP wartościowe nagrody.
– Cieszy nas fakt, że dzięki hojności sponsorów mogłyśmy nagrodzić nauczycieli, którzy stanęli na wysokości zadania – udowadniając, że w tym trudnym czasie można zrobić ciekawe wydarzenia, angażujące i integrujące uczniów i społeczność lokalną. Dodatkowo miejsca na podium premiowane były nagrodami dla uczniów, biletami na lodowisko, warsztatami kreatywnymi oraz warsztatami motywacyjnymi. W tym miejscu muszę podziękować firmom polskim i lokalny, za otwartość na nasz pomysł, za co jesteśmy im wdzięczne i z serca dziękujemy – mówi Dominika Hudaszek.
Wsparli nas:
- Sport Arena Myślenice,
- Natalia Nowacka Myślenicki Ośrodek Kultury i Sportu,
- Centrum Dobrej Zmiany
- Cosmiq
- Przywara-Strzałka
- ZdrowaJa
- Fizjomedica
- Fracikowe Kąty
- Polskie Marki

Cel projektu

– Jesteśmy dumne, bo to kolejny nasz projekt, w który angażuje się społeczeństwo, firmy, instytucje. Partnerami są m.in. Miejska Biblioteka Publiczna im. ks. Jana Kruczka w Myślenicach oraz Myślenicki Ośrodek Kultury i Sportu, których dyrektorzy zaszczycili nas swoją obecnością podczas rozdania nagród. Mając niebywałą okazję by podzielić się z laureatkami konkursu, aktualną działalnością swych ośrodków.
Razem z partnerami realizujemy ambitne cele, tym razem w obszarze: podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej i lokalnej, pielęgnowania polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej, lokalnej, kulturowej. Popularyzacji wiedzy o gospodarce, czynnikach warunkujących ekonomiczny rozwój regionu i rozwój przedsiębiorczości. Budowania społeczeństwa obywatelskiego, pobudzanie aktywności społecznej i obywatelskiej, zwiększanie zaangażowania, współpracy i partycypacja obywateli w życiu społecznym. To na cym zależy nam w naszej fundacyjnej działalności to rozwój współpracy i integracja środowiska lokalnego: organizacji pozarządowych, instytucji, biznesu i obywateli – dodaje Małgorzata Miszczak fundatorka Owocnej.

Rozdanie nagród

23 lutego 2022 roku Miejskiej Bibliotece Publicznej w Myślenicach miało miejsce uroczyste rozdanie dyplomów uznania oraz nagród laureatom konkursu. To był czas na podsumowanie działań konkursowych oraz podzielenie się wrażeniami i bezcenną wymianę doświadczeń. Wybrzmiało wspólne stanowisko, że konkurs był znakomitym pretekstem promowania tradycji, lokalności i polskości. To było święto w społecznościach lokalnych, które powinno być cykliczne. Chcemy dodać, że każde spotkanie organizowane przez Fundację odbywa się z dbałość o ducha i ciało, nie mogło zatem zabraknąć słodkiego kącika kawowego, o który zadbała naszą fundatorka Barbara Bylica.

Co dalej?
Zaprosiłyśmy laureatki konkursu DDP do kolejnych wspólnych działań. Zapraszamy ponadto wszystkich tych, którzy są zainteresowani rozwojem projektu. W planach mamy 25 marca konferencję w temacieświadomego konsumenckiego wyboru, adresowaną tym razem do dorosłych mieszkańców miasta i gminy Myślenice. Kolejno latem w planach są Weekend Polskich Produktów. Dzień Produktu Polskiego w listopadzie i oczywiście drugą edycję konkursu. Mają również pomysł na wspólne działanie z przedstawicielami szkół, celem których będzie stworzenie scenariuszy lekcji w temacie Polskie i Lokalne jest dobre, zgodnie z promowaną przez Owocną ideą: „Swoje chwalimy, bo swoje znamy, dobrze już wiemy co posiadamy.”


art. M. Miszczak